بررسی پدیده های طبیعی اساطیری در شاهنامه ی فردوسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده غلامحسین مددی
- استاد راهنما کاظم موسوی احمد امین
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
شاهنامه آیینه ی تمام نمای فرهنگ و تمدّن کهن است که در سه بخش اساطیری ، حماسی و تاریخی سروده شده است . بازتاب بسیاری از باورهای کهن ایرانی و غیرایرانی ارزش ویژه ای به این اثر می بخشد . بسیاری از این باورها نشان گر ارتباط تنگاتنگ انسان با پدیده های طبیعی است . در این پژوهش ضمن مقایسه ی اجمالی بین پدیده های طبیعی در اساطیر ایران با تمدن های کهن دیگر به بررسی تقدّس و نقش ایزدگونه ی این پدیده ها در شاهنامه که باقی مانده ی باورهای اساطیری است ، پرداخته می شود. آگاهی فردوسی از اساطیر ایران ، هند ، مصر ، یونان و ... سبب شده است بسیاری از روایات اساطیری به صورت دگرگون شده در داستان های شاهنامه پدیدار شوند . نیروی فرا انسانی پدیده های طبیعی ، بیان ویژگی های ایزدی آن ها و جان پنداری این پدیده ها بازتابی از باورهای ایرانیان باستان است. بسیاری از ابیات شاهنامه بیان گر آن است که ایرانیان به دلیل برخورداری از روح کمال جویی ، در ادواری به پرستش پدیده های طبیعی می پرداختند ؛ این موضوع نمودی از دیرینگی فرهنگ و تمدن ایران و پیدایش ابتدایی دین در قالب آنیمیسم و توتمیسم است .
منابع مشابه
بازتاب باورهای اساطیری رستنیها در شاهنامه فردوسی
شاهنامه آیینهای تمامنما از هویت و باورهای کهن ایرانیان در گذشتههای دور تا پایان دوره ساسانیان است. بسیاری از باورهای کهن ایرانی در هر سه بخش این شاهنامه بهویژه در دوره اساطیری و حماسی تجلی یافته است. رستنیها، پدیدههایی هستند که در اسطورهها و باورهای توتمی و آنیمیسمیـ که شکلهایی از دینهای ابتداییاند ـ نقش درخور تأملی دارند. بازتاب این باورها را که گاه با اساطیر دیگر اقوام مشترک است در...
متن کاملبنیادهای تمدّن اساطیری در شاهنامه فردوسی
بشر پیوسته در مسیر پیشرفت و توسعه مدنیّت گام برداشته است و بی تردید جوامع متمدّن امروزی مرهون تلاش های نخستین انسان هایی است که گاه به صورت فردی و عالمانه و گاه به شکل جمعی و احیاناً تصادفی و به طریق آزمون و خطا مسیر تمدن و زندگی نوین بشری را فراهم آورده و سنگ بنای جوامع کهن را نهاده اند. در الگوهای تاریخی، نخستین آموزش ها و کردارهای تمدن ساز غالباً در میان جوامع ابتدایی و اولیه شکل گرفته است...
متن کاملگوشورون (بررسی سیمای تمثیلی و اساطیری گاو در شاهنامه ی فردوسی)
حیوانات، همواره در زندگی انسان، نقش و جایگاه ویژهای داشتهاند به طوری که گاهی اوقات به عنوان موجودی مقدس و اساطیری، مورد ستایش و توجه ویژه قرار گرفتهاند. گاو، یکی از حیواناتی است که از آغاز شکلگیری تمدن، در جای جای جهان، مورد توجه بشر قرار گرفته و در ایران باستان نیز یکی از نمودهای خاص حضور ایزدان بوده و سیمای اساطیری ویژهای داشته است. شاهنامه به عنوان نامهی نسلهای ایرانی و سرو سایه فکن ف...
متن کاملپژوهشی در نامه های شاهنامه ی فردوسی
در شاهنامه ی فردوسی، نامه به عنوان یکی از وسایل برقراری ارتباط و انتقال پیام، کاربرد و اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله نامه های شاهنامه از جهت سطوح ارتباطی به سه دسته: بالادست به زیر دست، زیردست به بالادست و نامه ی همتایان به هم، تقسیم شده است. همچنین اجزا و ارکان تشکیل دهنده ی نامه ها که معمولاً به تناسب موضوع و مخاطب متفاوت بوده و چگونگی آغاز و انجام آن ها مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر ...
متن کاملبررسی جنبه های تمثیلی و نمادین در بخش های اساطیری و پهلوانی شاهنامه ی فردوسی
چکیده: همه ی آفرینش های ادبی و هنری جهان در مسیر خود با حقایق پنهان و آشکار نمادها در آمیخته اند و پدید آورندگان این آثار، به اقتضای زمینه های فرهنگی و اجتماعی، از زبان سمبلیک استفاده می نمایند، تا از این طریق بتوانند تأثیر نوشته ی خویش را بر ذهن و اندیشه ی بشری افزایش دهند و بر جاودانگی و تأویل پذیری آن بیفزایند. شاهنامه ی فردوسی صحنه ی هم نبردی و ستیز همیشگی ناسازگارهاست که در آن نمادهای نی...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهرکرد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023